Kalvar

Imorse fick jag susa iväg till Katrineholm för att hämta specialinlägg till mina fördärvade fötter.. Handlade  oxså på vägen.

Sen var det bara att gå ut till kalvarna. Vi skulle flytta om alla kvigor ett snäpp i ungdjurslagårn. Det kommer ju in en box typ varannan månad å så utgår en då oxså. In kommer småttingar å ut går dom som ska kalva å bli kossor! Nu var det 5 bebisar som fick åka hästtransport från amman ner. Gud vad dom blir exalterade när det händer saker! :) Dom som flyttar en box uppåt får oxså fnatt å tycker att det är helfestligt! :). Sen var det spåndag där så gubben fick spåna medans jag hämtade Oskar. Sen gjorde jag varm choklad å mackor m ost/gurka å falukorv å så satt vi på stenmuren å mumsade. Helmysigt!

Sen byggde vi om amman lite å gödslade ut den. Det är ju djupströbäddar så man gödslar ut ett par ggr om året. Däremellan strör man ju hela tiden så att det är torrt å fint överst. Gubben skäller alltid å tycker att jag strör för mycket..:). Har den filosofin att jag ska kunna lägga mig varsomhelst i lagårn själv..sådetså!  Då har djuren det bra! Kalvarna tyckte att det var jättekul att vi byggde om. Gissar att dom sover helt utslagna nu..:) Tre stycken fick avvänjas så dom är nog inte lika glada..ingen mjölk alltså..

Gjorde stallet å sen in. Föttern gör så ont att jag bara vill hugga av dom!!!

Gubben har åkt på Arlamöte och jag ska lägga kids å sen ska jag verka en lr två hästar innan John Blund får hälsa på..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0