Semlor och spån

Idag var det fettisdagen lr fettodagen som jag säger..Idag är det helt lagligt att smälla i sig såna där  mumsiga semlor tills det pyser mandelmassa ur öronen på en! Underbart säger jag!  Så jag har övergett min bantning idag för att äta en..lr kanske två såna dära gobollar!

Annars har det väl inte hänt så mycket idag..Stallet och kalvar på morgonen samt skjutsa Oskar till förskolan. Sprang in på Ica å köpte semlor så jag och gubben +Andreas kunde få lite gott till frukost! Axel och KajsaStina äter ju bara grädden...

Tog ett kolla maskenprov på Pojken imorse. Man stoppar ner lite färsk hästskit i en påse å stoppar i en låda som man sen skickar med posten. Det är så himla smidigt! Började med det förra året och har inte behövt avmaska på två år!!! Maskfria beten från början och sen har jag avmaskat efter ordning. Men Pojken lägger inte på sig något samtidigt som han växer som en raket! Men tycker att han är för mager så då kollar jag mask först å sen får man gå vidare sen efter det. Oskar sa: Du är inte riktigt klok mamma när jag plockade bajs å stoppade i ett paket..:)

Var tvungen att hämta en pall spån oxså..Sågen där vi brukar hämta har inget så då får man köpa svindyra balar ist..morr. Men jag fick en fin nyckelring i form av en sporre iaf!

Var ute lite med ungarna å åkte fyrhjuling. Tyvärr gick gummijollen sönder när jag skulle dra fart på gubben..Men men.. Får försöka komma på något annat sätt att leka på:)

Tommy och Emma kom och kollade på Pojken. Dom lyckades åka 45 minuter vilse innan dom dök upp...:) Väl här så bjöd jag självklart på semlor (eftersom det är fettodagen,får inte glömma det :) ) Satt och snackde skit en stund, väldigt trevliga och roliga människor, synd att man bor så långt ifrån, hade gärna lärt känna dom mer!  Sen var dom tvungna att susa vidare eftersom dom skulle träffa Mirja och Tammy oxså! Å sen vidare imorgon..Hoppas att dom hittar bättre då!:)

Vi pratade bl a om praktikanter...Praktikanter å anställda var en av anledningarna till att jag och gubben ville ha eget.. Genom åren på Nynäs han det ju bli en hel del såna..Många bra och duktiga men många ufon oxså..Man upphör aldrig att förvånas över människors dumhet!! Några roliga axplock från praktikanter:
Gubben blir attackerad av en tjur på betet. Tjurar dödar sina offer genom att rulla dom framför sig samtidigt som dom stampar å stångar dom ( det är därför människor som dött av tjur bara är slarvsylta). Gubben hade med sig en praktikant ut på betet. Vad gör denne? Jo, han hoppar upp på taket till lastmaskinen!! Där sitter han...Varje normalt funtad människa hade ju hoppat in i lastmaskinen å kört emot tjuren, men inte han inte..Gubben hade tur som lyckades rulla ut under staketet...

Nästa praktikant väcker oss en morgon å säger att det är en kalv som är dålig..Vadå dålig frågar gubben ( eftersom han har sovmorgon vill han ju inte gå ut om det inte är akut) Njaaa dålig säger killen. Hostar han lr haltar han, vad är felet frågar gubben. Den verkar lite sliten säger killen, den vill inte resa sig upp..Gubben följer med ut och det visar sig att killen kört över huvudet på kalven...Den är smaschad för att tala klarspråk...Lite sliten????

En annan kille som var i 25-årsåldern trodde att alla får skickades till Frövi på ett stort bete när dom var tillräcligt stora....alltså vad ska man säga?? Han började störtgrina när jag sa att vi skulle avliva en kalv som var dålig..Jesus!

Sen har vi ju haft han som inte duschade, hon som sprang halvnaken, hon med den rabiata hunden, han som inte pratade utan bara stirrade på kvinnor, han som fastnade med maskiner på alla omöjliga sätt, han som viftade med knivar, han som duschade bakom mjölktanken å hade tangastring mfl mfl. Listan kan göras oändlig på knasiga människor vi har haft runt oss..Som min morbror alltid säger: Den siste idioten är inte född än...:)

Saknar skidåkningen litegranna! När jag var yngre och bodde hemma åkte vi alltid en vecka till fjällen. Från att man var bebis..Har alltid hatat längdskidor men älskat slalom! Fast det blev ett uppehåll på ett par år..Gubben är ju en jävel på utförsåkning å han åkte ju alltid en vecka till alperna när vi träffades. I mars det året jag väntade Oskar skulle gubbens släktingar åka till Trysil. Hängde självklart med! Jag hade inte stått på ett par slalomskidor på 4-5 år men det skulle bli roligt tyckte jag! Åkte två-tre åk å det kändes helt okey! Jag kunde ju! Så drog gubben och hans morbror Per iväg å jah hängde på! Rätt som det var hade vi tagit oss högst upp och det fanns bara svarta pister ner...Å då menar jag inte svarta backar utan SVARTA backar..Per och gubben for nedför och jag har ju det där sjuka draget att jag aldrig kan banga..Antar alltid en utmaning! Började lite försiktigt att ta mig neråt men det sluttade så mycket att man fanimej kunde stå å luta sig mot backen! Å så var det isbark med pudersnö på..Gubben väntade efter halva backen å Per längst ner..Å jag kände paniken komma!!! Ingen återvändo och jag kunde ju inte åka slalom ner för det gick ju inte att svänga...Så vad göra? Jo, Åsa får kortslutning som hon ibland får i knepiga situationer så hon tänkte att ner kommer jag ju alltid å kurade ihop mig i störtloppsstil å for iväg rakt ner! När jag passerar gubben har jag nog en hastighet på ca 60-65 km/h å ser i ögonvrån hans kritvita ansikte å hur han gestikulerar att jag ska stanna..Stanna??? Hur fan då??? Så långt hade inte jag tänkt! När jag passerar Per känner jag att det här kommer inte att sluta bra för han är om möjligt ännu blekare än gubben å fäktar som en galning med armarna..När det planar ut kommer det ett litet gupp..I den hastighet jag hade så var det tuvan som stjälpte lasset..Jag landade på arslet, nypistat var det å jag fortsatte ett par hundra meter på röven...När gubben kom fram höll Per redan på att försöka få tag på en sjukvårdare som kunde hämta mig, men jag ville inte visa att jag var en pussy så jag reste mig, bet ihop ( jag lovar att arslet brann) å skakade lite käckt på mig. Fortsatte åka resten av dagen men i lugnare backar å under stora smärtor..När jag på kvällen tar av mig byxorna gallskriker gubben. Hela höger skinka å hela låret är svartlila med mörkröda fläckar...Jag kunde inte sitta på en 1,5 vecka! Ringde min mamma för att få sympati, men ni som läst bloggen vet att det inte är lätt, men fick bara en rejäl utskällning eftersom gravida kvinnor inte ska åka störtlopp!! Jotack jag vet det nu...Dagen därpå blev jag nedbäddad(liggande halvt på sidan) i en hundsläde. Det var skitkul! Men det är en annan historia! 

Kommentarer
Postat av: Måna

Inte lätt med vad då???

att få sympati av mamma???

det får alltid jag...på det ena eller det andra viset....!!!Får ju lägga fram det på rätt sätt!

2009-02-24 @ 21:09:14
URL: http://scaniatrollet.blogg.se/
Postat av: Den lilla

Haha, jag skrattar så jag gråter! Tur det slutade någorlunda bra. Gillar din blogg!

2009-02-25 @ 09:42:37
Postat av: minternet

Ah ha ha hah aha ! Jag skrattar så högt att hela kontoret här undrar om jag fått spel :D

Praktikanter ska jag akta mig för och slalom det är ju bara farligt ;-)

Stackars Emma och Tommy....de åkte fel igen och så bjöd vi på semlor här också ;-) Men jag håller med dig de är så himla trevliga! Jättesynd att de bor så långt bort.

2009-02-25 @ 12:31:41
URL: http://minternet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0