En vanlig tisdag

Imorse sov jag iaf till klockan sju! Slaktbilen skulle komma på morgonen så jag hade lite bråttom..4 kossor åkte idag..Gamla trotjänare som man kommer sakna, speciellt 6517..Hon var riktigt rolig! Den kon kunde vi nämligen inte få ut på bete..Första gången hon skulle ut travade hon iväg före alla andra med ett riktigt swung i steget,ökad trav på hästspråk:), hon travade på fram till första staketet som består av 4 trådar å så rakt igenom...å sen passerade hon vägen,fortfarande i samma fina trav,å genom nästa staket med 4 trådar...Så stannade hon ca 20 meter senare, lyfte huvudet å gav till ett bröl som vilken tjur som helst skulle varit avundsjuk på å så gjorde hon en rollback å fattade ånyo ökad trav, genom stängslet igen, över vägen,genom nästa stängsel å så travade hon in i ladugården igen..Sen den dagen gick det aldrig att få ut henne..Hon tvärvägrade, inte ens hundarna kunde övertala henne att gå ut..Dom andra kossorna stod bara å tittade på henne och skulle aldrig ha kommit på tanken att följa efter henne.. Men hon hade exakt samma tempo hela tiden! Såg faktiskt ganska kul ut..Men hon fick som sagt åka imorse då vi har överfullt i lagårn å fler som ska kalva in..

Vissa kor fastnar man extra för..Hade en ko som hette 153, stor och brun med stora rådjursögon..Jag gillar att klappa lite på mina kor å hon var en riktig kelgris, stod alltid med huvudet ner i mjölkgropen å så skulle man klia henne på halsen lr bakom hornen. Då bara njöt hon!! Ibland kom det en tunga farande för att klia mig bakom öronen men det är inte lika trevligt kan jag säga!  En morgon gav jag henne av mina frukostskorpor, det skulle jag aldrig ha gjort..efter det så rörde hon sig inte ur fläcken förns hon fått åtminstone en skorpa..Gubben var tokig!!! Du ger fan i att skämma bort korna också skrek han..:) Kor ska gå till mjölkgropen för att mjölkas inte äta skorpor:) Jajaja sa jag och köpte mera skorpor;),tyvärr så gick det inte att få henne dräktig fast vi försökte med allt så hon skickades till slakt..då grät jag floder kan jag säga..

Hade utedag med barnen förut, dom ville absolut inte gå ut men eftersom dom har en sån hemsk mamma som tror att frisk luft är bra och inte dödlig för barn så fick dom vackert ikläda sig sina neongula overaller:). Efter lite pulkaåkning så fick dom rida. Linette ställde motvilligt upp som barnponny:). Dom red runt lite barbacka på henne å så ramlade dom faktiskt av idag också..Oskar tappade taget om repet å gled och KajsaStina höll ju i Oskar så dom ramlade så fint tillsammans, Linette bara suckade å vände på huvudet å tittade på valparna som låg under hennes ENORMA mage..Men det gick  bra!

Sen hämtade vi posten( bankens ränteochamorteringsfaktura låg däri vilket gjorde mig på fetdåligt humör) å så gick vi in och åt ostochfalukorvsmackor med varm oboy till! Mumma!! Nu ska jag gå ut till hästarna igen, skriver nog en snutt ikväll också å så blir det flera bilder!

Kommentarer
Postat av: Måna

har du inte lärt dig att man inte ska hämta posten!!!!

2009-02-17 @ 20:08:46
URL: http://scaniatrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0